Indien U ons gastenboek wenst te tekenen, Klik hier...
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 18/01/2012 om 14:54
|
|
Eindelijk.....18/01/2012.....mijn vaarbrevet in mijn brievenbus , ik dacht al ........ ze zijn mij vergeten maar , alé eind goed al goed !! tot op het ruime sop
|
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 18/01/2012 om 14:54
|
|
Eindelijk.....18/01/2012.....mijn vaarbrevet in mijn brievenbus , ik dacht al ........ ze zijn mij vergeten maar , alé eind goed al goed !! tot op het ruime sop
|
| Toegevoegd door K@rin op 03/01/2012 om 16:49
|
Ook mijn stuurbrevet zat verleden week in de brievenbus ! JOEHOE !!! Ik begon ook al te twijfelen ... ;)
|
| Toegevoegd door Wj op 01/01/2012 om 17:12
|
Vorige week vrijdag 30/12/11 heb ik mijn stuurbrevet ontvangen.
|
| Toegevoegd door Tom op 18/12/2011 om 12:24
|
Zou er mij iemand kunnen laten weten wanneer we ons attest mogen verwachten?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Ps: bedankt voor alle hulp Tom!
|
| Toegevoegd door Geert Bondue op 10/12/2011 om 13:47
|
Bedankt voor de examensimulatie op uw site, ik heb deze veelvuldig gebruikt en ondanks dat ik wat verrast was door een aantal vragen ben ik toch op beide delen geslaagd.
Graag had ik nu de cursus TKN gedaan maar is jammer genoeg enkel ver of moeilijke verplaatsingen.
Mocht er in de buurt van Gent-Lokeren een cursus zijn schrijf ik me direct in.
Alvast bedankt in het loodsen van de eerste stap
Geert
|
| Toegevoegd door Peter op 03/12/2011 om 14:05
|
Tom,
Is dat echt waar dat je een vrijstelling kan hebben voor het AS ? Ik dacht dat als je niet geslaagd bent voor het BS je altijd alles opnieuw moest doen. Of is dat veranderd ?
|
| Toegevoegd door valerie op 03/12/2011 om 12:33
|
Hallo,
Bedankt voor de info! Ik ben nu gerust!
valerie
|
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 03/12/2011 om 11:25
|
Dag Valerie,ik denk eens bellen naar waterski Antwerpen daar zullen ze jou wel verder helpen , blijkbaar bij het kruisjes plaatsen op als de ex. uitslagen één kruisje vergeten maar het zijn de punten die tellen indien je uw dienstboekje al ingestuurd hebt komt het allemaal wel in orde. tot op het water....Hans
|
| Toegevoegd door Tom Callebaut op 03/12/2011 om 10:59
|
Beste Valerie,
Je kan maar 1 stuurbrevet behalen. Ofwel een Beperkt ofwel een Algemeen Stuurbrevet.
Om een Algemeen Stuurbrevet te behalen dien je te slagen voor beide delen van het examen (BS en AS). Jij bent dus geslaagd voor beide delen en krijgt dus een Algemeen Stuurbrevet.
Voor de anderen:
Ben je geslaagd voor het gedeelte Beperkt Stuurbrevet, dan krijg je enkel een Beperkt Stuurbrevet.
Ben je enkel geslaagd voor het gedeelte Algemeen Stuurbrevet (maar je hebt een tekort op het gedeelte BS) dan krijg je GEEN stuurbrevet, maar wel een vrijstelling voor de vragen van het gedeelte AS op het volgende examen. Je moet in dat geval dus het gedeelte BS opnieuw afleggen.
Met vriendelijke groeten, Tom Callebaut Stuurbrevet.be/Marifoonbrevet.be
Wij vinden het leuk dat jij ons ook leuk vindt op facebook: www.facebook.com/Stuurbrevet
|
| Toegevoegd door valerie op 03/12/2011 om 09:43
|
Hallo,
@robin dat is idd niet fijn, ik kan je begrijpen!
Wanneer reageert iemand eens op mijn vraag???? 54/60 voor beperkt en 38/60 voor algemeen en er staat enkel een kruisje aangetekend bij algemeen dat ik geslaagd ben??? Iemand die weet hoe dat komt, want ik ben toch geslaagd voor beidde????
|
| Toegevoegd door Robin op 02/12/2011 om 20:17
|
Beste Antheunis,
Foert met uw resultaten! Er zijn mensen die niet geslaagd zijn!
Gegroet
|
| Toegevoegd door freddy op 02/12/2011 om 17:04
|
tom, bedankt voor de uitstekende voorbereiding ben geslaagd met 53/60 en 45/60
nu nog de praktijk
|
| Toegevoegd door Antheunis op 02/12/2011 om 11:34
|
De overheid heeft geen kennistest opgesteld, maar een taaltest. Als volgt pleit ik voor een MONDELING EXAMEN...
Zoals reeds gezegd, niet opgeven indien je niet geslaagd bent. Vanaf nu kunnen we ons voorbereiden op moeilijkere examens.
Ps: ik ben geslaagd met 36/60 voor het algemeen en 36/60 voor het beperkt.
|
| Toegevoegd door K@rin op 01/12/2011 om 19:01
|
YES ! YES ! YES ! GESLAAGD ! Volgend jaar kan de Sint rekenen op mij ;)
Nogmaals dank, Tom, het was echt wel de leukste oefensite en ik ga deze website zeker nog regelmatig bezoeken !!! En voor diegenen die niet geslaagd zijn : NIET OPGEVEN ! Je weet nu alvast dat het ook volgende keer niet makkelijk zal zijn ...
SEE YOU ON THE WATER !
|
| Toegevoegd door valerie op 01/12/2011 om 18:24
|
Hallo,
Ik ben blijkbaar enkel geslaagd in algemeen, terwijl ik wel 56/60 heb voor beperkt en 39/60 voor algemeen???? Kan iemand me hier uitleg over geven? Er staat enkel een kruisje bij geslaagd in algemeen stuurbrevet! Dat moet mij weer overkomen? Misschien kan ik zelf een kruisje plaatsen!
Valerie
|
| Toegevoegd door Kris eygenraam op 01/12/2011 om 16:41
|
|
Yes geslaagd voor algemeen en beperkt !! Met veel dank aan de examensimulator en stuurbrevet.be .
|
| Toegevoegd door valerie op 30/11/2011 om 18:53
|
THXS Kate,
Ik zal maar gerust zijn als ik het op papier zie denk ik! Weet iemand al wanneer dit zal zijn?
Tom,
heb jij enig idee wanneer we weten hoe het verlopen is?
Valerie
|
| Toegevoegd door Kate op 29/11/2011 om 20:59
|
|
Valerie, 14 juist aan 3 punten per goed antwoord = 42; min 4 x 1 punt voor de foute antwoorden = 38. Voor de niet beantwoorde vragen wordt niets bijgeteld of afgetrokken. Aangezien je 60% moet hebben of 36/60, zou je er met 38 punten wel door moeten zijn...
|
| Toegevoegd door valerie op 29/11/2011 om 20:34
|
Hallo allemaal,
Aan allen die erdoor zijn dikke proficiat! Ik zit met een dubbel gevoel. bij het algemeen heb ik 17 antwoorden juist en 3fout dus dat is er waarschijnlijk door. Voor beperkt heb ik 14 juist, 3 niet geantwoord en 4fout dus waarschijnlijk niet OK! Kan mij iemand helpen?
Valerie
|
| Toegevoegd door Kris eygenraam op 29/11/2011 om 17:59
|
|
Ben er wel door denk ik , wanneer krijgen we officieel nieuws ?
|
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 29/11/2011 om 10:14
|
Beste mensen , het examen op 19/11/2011 moeilijk ...amai ik voelde mij echt slecht en was zeer sceptisch (ik had hier al gereageerd ) ....vandaag 29/12/2011 een telefoontje gekregen van onze beste Tom (hij zat er mee in dat ik het moeilijk had ) ...............41/60en 41/60 yes erdoor super gelukkig bedankt Tom voor de steun. aan allen een behouden vaart. Hans
|
| Toegevoegd door Sebastiaan op 29/11/2011 om 08:35
|
|
36/60 en 52/60. Deze site heeft zeker geholpen bij het oefenen. Ivm die dubbelzinnige vragen heb ik idd ook mijn bedenkingen maar als je deze open laat en enkel de duidelijke vragen correct beantwoord dan ben je er ook door. Zo heb ik toch mijn examen gemaakt. Bij de minste twijfel kan je best niet antwoorden. Met een beetje tellen kan je dan met een gerust hart je examen indienen.
|
| Toegevoegd door Joan Bamps op 28/11/2011 om 23:35
|
38/60 & 45/60, net geslaagd dus. Zeer vreemd examen toch. Tot op zee maatjes ! :-)
|
| Toegevoegd door K@rin op 28/11/2011 om 19:12
|
Ik DENK dat ik geslaagd ben ! Als ik juist geteld heb : 41/60 en 40/60. Toch maar wachten op de officiële bevestiging ...
|
| Toegevoegd door Peter op 28/11/2011 om 17:52
|
Ik kom één vraag tekort op het beperkt. Voor het algemeen heb ik 54/60. De twee samen met glans geslaagd maar toch mag ik ze allebei opnieuw doen omwille van dubieuze vragen zoals Leo stelt en ongelooflijk domme antwoorden van mij. Ik vraag me af of je geen vrijstelling kan krijgen voor het algemeen. 54/60 is niet zo slecht zeker als je weet dat ik twee antwoorden niet heb ingevuld.
|
| Toegevoegd door Leo op 28/11/2011 om 17:35
|
Proficat voor hen die er door zijn, van harte! Ben niet geslaagd kom één punt tekort.
Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen als watersporter op volgende vragen;
vraag 9 vraag 13 vraag 14 vraag 16 (als schippper blijf ik weg en moet ik dan weten of het een sleep is of een gekoppeld samenstel?) vraag 28 (als ik deze formatie zie op zee dan blijf ik weg) is het dan ook noodzakelijk om de juiste formatie te kennen? vraag 36 voor mij ook een dubbelzinnige vraag. Groeten aan allen, Leo
|
| Toegevoegd door Sara Van Landegem op 28/11/2011 om 15:27
|
|
Wohow het gaat rap! Had punten nagezien, en wist wel dat het snor zat, maar heb net bevestigende mail gekregen van mijn opleidingscentrum bevestigend dat ik erdoor ben. Normaal geaien moet je 3 weken wachten, dus ze hebben er vaart achter gezet bij ons! :-)
|
| Toegevoegd door Philip op 28/11/2011 om 14:06
|
Hallo examen was niet makkelijk en vraag me af hoe en wanneer we onze resultaten van het examen krijgen. Mvg Philip
|
| Toegevoegd door Bercod op 28/11/2011 om 13:52
|
Wel ben niet geslaagd !
Beperkt : 58,3 % Algemeen : 70 %
Vragen van beperkt waren soms dubbelzinnig , denk maar aan vraag 6 en vraag 9.
|
| Toegevoegd door Katrien op 28/11/2011 om 13:35
|
Hallo,
Dank u wel voor jullie hulp hoor. Voor beperkt zal ik erdoor zijn maar voor het algemeen niet. Heb echt wel beetje dubbel gevoel bij dit examen. Had echt heel veel gestudeerd maar een paar dingen zitten me toch dwars. Waar vraag 6 op sloeg is mij een raadsel, ik dacht aan antwoord b en vraag 9 had ik a ingevuld. Was me toch zo duidelijk geworden uit het boek. Vraag 10 stond ook niet in het boek maar heb gelukkig goed gegokt. Vragen 38 tot en met 40 moesten we volgens mij niet kennen dus had ik ook maar rap efkes gelezen met alle gevolgen dus van dien... Ik vind toch dat alle mensen die echt hun best doen om te slagen beter moeten geinformeerd worden !!
Katrien
|
| Toegevoegd door Kate op 28/11/2011 om 12:04
|
Ik had hetzelfde probleem, als je in de pdf van het examen van mei op de refresh knop drukt, en het examen van november verschijnt. Ben erdoor !!!
|
| Toegevoegd door Sara Van Landegem op 28/11/2011 om 12:04
|
1b, 2c, 3a,4a, 5c, 6a,7c, 8b,9b,10c,11c,12b,13c,14b,15b,16c,17b,18a,9a,20b,21a,22b,23b,24b,25a,26c,27a,28a,29b,30a,31a,32c,33b,34c,35b,36b,37b,38c,39b,40a
Raar dat je het niet kan zien, refreshen? Hierboven heb ik de uitslag overgeschreven van op de site. Succes!
|
| Toegevoegd door Katrien op 28/11/2011 om 10:47
|
Hallo,
Maar ik krijg steeds het examen van mei dit jaar!!!
Ben je zeker?
Groetjes,
Katrien
|
| Toegevoegd door Sara Van Landegem op 28/11/2011 om 10:39
|
Je gaat naar Mobilit.fgov.be, naar Water, wat heb ik nodig om te varen?
Scrolled naar beneden, naar vragen antwoorden van laatste examen, klikt en krijgt examen van 19 november
Ben erdoor voor BS en AS, enorm blij want was niet gemakkelijk.
|
| Toegevoegd door Katrien op 28/11/2011 om 10:28
|
Hallo,
Mag ik vragen waar precies jij de antwoorden hebt gezien? Ik zie dat het nog steeds deze zijn van mei 2011 die op de site staan van mobilitei.fgov.
Dank u wel
Katrien
|
| Toegevoegd door Sara Van Landegem op 28/11/2011 om 10:19
|
|
Heb net gezien dat de vragen en antwoorden op de site staan, Mobilit.fgov.be. Eens zien hoe ii het gedaan heb want eerlijk gezegd, was me toch moeilijk genoeg.
|
| Toegevoegd door Degrande Katrien op 28/11/2011 om 10:13
|
Hallo,
Ook ik heb meegedaan aan het examen en vraag me af waar ik de vragen en antwoorden kan vinden?
Dank u wel.
|
| Toegevoegd door SJ op 28/11/2011 om 09:22
|
|
De antwoorden staan al online!
|
| Toegevoegd door K@rin op 27/11/2011 om 21:12
|
|
@ Leo : Tof van jou dat we je mogen opbellen, maar ik wil je hiermee niet lastig vallen ... nog 2 nachtjes slapen ... HAHA ...
|
| Toegevoegd door Etienne Hendrickx op 27/11/2011 om 16:31
|
Ik was ook deelnemer aan het examen van 19.11.2011. Ik vond het moeilijker dan de examens van de vorige jaren. Ik heb bedenkingen bij de vragen over meteorologie. Volgens het boek Leidraad voor het stuurbrevet geen examenstof. Ik denk wel geslaagd te zijn voor het beperkt stuurbrevet (49/60) en het algemeen (50/60). De antwoorden zijn soms niet te vinden in de cursus. Vooral behouden vaart gewenst. Etienne
|
| Toegevoegd door Leo op 27/11/2011 om 16:24
|
Thanks, Goed zo.
|
| Toegevoegd door SJ op 27/11/2011 om 16:12
|
|
Dat klopt, Leo! Daar heb je zeker gelijk in. Het was niet de bedoeling om beledigend over te komen...
|
| Toegevoegd door Leo op 27/11/2011 om 16:09
|
Waarom ik het niet post is dat ikzelf niet wil verantwoordelijk zijn voor een eventuele vergissing!!!
Allé ik steek mijn nek uit en krijg de.......
|
| Toegevoegd door SJ op 27/11/2011 om 16:02
|
|
En waarom niet posten? Wel een beetje raar, hé...
|
| Toegevoegd door Leo op 27/11/2011 om 14:05
|
Iedereen kan mij bellen! 0497/12.92.50
|
| Toegevoegd door SJ op 27/11/2011 om 13:54
|
|
Leo, als je de antwoorden weet op vraag 6 en 16, kan je deze dan even posten? Hier zijn we allemaal zeer benieuwd naar; En eventueel de andere antw? bedankt!
|
| Toegevoegd door Leo op 27/11/2011 om 13:29
|
Karin, Je kan mij opbellen 0497/12.92.50
|
| Toegevoegd door steven op 27/11/2011 om 12:55
|
|
Lao, kan je die juiste antwoorden hier eens posten aub? Dank
|
| Toegevoegd door Leo op 27/11/2011 om 12:17
|
Karen, Ik heb de juist antwoorden gekregen via Channel Sailing
|
| Toegevoegd door K@rin op 27/11/2011 om 08:32
|
@ Leo : Heb jij de uitslag al gehad ??? Ik heb enkel het gerucht gehoord dat er 2000 van de 6000 zouden geslaagd zijn ... P.S. : Dit is volgens mij alvast de meest bekeken website na het examen !!!
|
| Toegevoegd door Leo op 26/11/2011 om 12:10
|
Eerst en vooral zeer interessante website heb er veel van geleerd...zeker verder doen proficiat! Ik heb ook mijn examen gedaan op 19/11 en niet geslaagd en inderdaad op de voor mij dubieuze vragen. Ik zal mijn examen afleggen in Nederland zie website "VAMEX"
|
| Toegevoegd door K@rin op 24/11/2011 om 18:59
|
NEE, Tom, zeker niet stoppen ! We hebben geweldig kunnen oefenen op deze site ! En zoals eerder gezegd ... hier krijgen we tenminste de kans om met anderen even na te praten over het examen (wat we zeker nodig hebben) ! BEDANKT, TOM ! LAAT ONS NIET IN DE STEEK !!
|
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 24/11/2011 om 18:07
|
Beste Tom,het is zeker niet uw fout ( of kueze) voor de keuze van de ex. vragen op het examen, ik denk dat ik mag spreken voor heel je klas (leerlingen),maar als je de vragen vergelijkt met die van mei dit jaar......die komen duidelijk wel uit het boek , ik vraag u gewoon verder te doen u doet dat goed ,hartelijk dank voor uw bijstand tijdens de voor berijding van het examen. met vele groeten en bedankt voor alles. Hans
|
| Toegevoegd door SJ op 24/11/2011 om 15:49
|
|
Tom, je site is echt een hele steun voor info rond het brevet!! De kritiek is zeker niet op jou gericht, absoluut niet! Maar waarschijnlijk gaan de mensen je gastenboek nu gebruiken om hun ongenoegen te uiten over het examen, ook al heb jij hier absoluut niets mee te maken. Het is het enige kanaal waar je je nu kunt richten met je ervaringen... Doe vooral verder, want je levert topwerk!!
|
| Toegevoegd door Peter op 24/11/2011 om 15:26
|
Tom, Zeker niet persoonlijk bedoeld integendeel jullie website heeft veel van ons geholpen. Maar misschien moeten we allemaal onze frustraties kwijt.
|
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 24/11/2011 om 14:22
|
Beste Tom,het is zeker niet uw fout ( of kueze) voor de keuze van de ex. vragen op het examen, ik denk dat ik mag spreken voor heel je klas (leerlingen),maar als je de vragen vergelijkt met die van mei dit jaar......die komen duidelijk wel uit het boek , ik vraag u gewoon verder te doen u doet dat goed ,hartelijk dank voor uw bijstand tijdens de voor berijding van het examen. met vele groeten en bedankt voor alles. Hans
|
| Toegevoegd door Tom Callebaut op 24/11/2011 om 13:28
|
Beste Gastenboek bezoekers,
De laatste dagen is hier een relatief pittige discussie op gang gekomen in verband met het jongste examen voor het Belgische Stuurbrevet.
In sommige posts blijken mensen hun grote ongenoegen te uiten over de manier waarop de examens worden afgenomen, de aard van de gestelde vragen, de moeilijkheidsgraad, ... en zo verder.
Daarom zou ik graag toch even verduidelijken dat Stuurbrevet.be (en dus mezelf Tom Callebaut) niet verantwoordelijk is voor de officiële examens van de Overheid. Jullie opmerkingen kunnen al dan niet terecht zijn, dat laat ik volledig in het midden, maar ze komen wel toe op het verkeerde adres!
Deze website is net gemaakt om mensen GRATIS te laten oefenen voor hun examen. De vragen die in de examensimulator staan, zijn de vragen die tot op heden werden gesteld op de officiële examens. Wij verzinnen zelf geen nieuwe vragen. Dit staat duidelijk te lezen op deze website.
Bovendien wordt het examen niet opgesteld in functie van een cursusboek en zeker niet in functie van de vragen in een gratis online examensimulator.
Bij het inschrijven voor toegang tot de gesimuleerde examens staat trouwens duidelijk vermeld dat slagen voor de gesimuleerde examens, geen garantie is voor het slagen voor de officiële examens.
Jullie moeten begrijpen dat het op deze manier niet meer leuk is voor mij, als webmaster, om desondanks de vele uren werk en de hoge kosten om een website op te zetten, deze nog verder te onderhouden en bij te werken.
Ik hoor niemand klagen dat hij (of zij) hier "teveel" heeft moeten betalen om gratis te komen oefenen. Doch zijn er sinds 23 oktober 2011 ondertussen reeds 2723 examensimulaties gemaakt. Wisten jullie dat we sinds de 6 jaar dat deze site bestaat, slechts 3 donaties gekregen hebben, in totaal voor 75 euro. Wetende dat het doelpubliek voornamelijk de beterstellende middenklasse is, die een brevet wilt halen, met het oog op de aankoop van een plezierboot.
Conclusie: ik krijg letterlijk stank voor dank en denk er dan ook aan om de website binnenkort offline te brengen als deze verzuurde mentaliteit blijft aanhouden.
Met beleefde groeten, Tom Callebaut Stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door Peter op 24/11/2011 om 10:09
|
Ook een hopeloos verouderde manier van examen afleggen. Kan dit niet na afspraak op een computer zoals in Nederland.
|
| Toegevoegd door marleen op 24/11/2011 om 10:06
|
De laatstse week voor examen werd verandering gemeld : 40 vragen ipv 20. De examensimulatie was op dit vlak aangepast, de moeilijkheidsgraad echter niet !!!
|
| Toegevoegd door geert op 23/11/2011 om 23:19
|
ik heb ook meegedaan met het examen . en het lijkt mij een beetje bedrog . het is gemakelijk geld verdienen zo heeft het niets meer te maken met de vaarregels maar ja het geld stroomt toch allemaal naar de staat
|
| Toegevoegd door vermeulen bert op 23/11/2011 om 21:42
|
|
80 keer examensimulatie gedaan 80 keer proficiat u bent geslaagd maar dan 1 maal examen gedaan proficiat u bent gebuisd
|
| Toegevoegd door Marc op 23/11/2011 om 17:36
|
Ik had mij zeer goed voorbereid op het examen,maar was wel verrast door de nieuwe vorm van de vragen, ik vraag mij af wat dat nog te maken heeft met water-SPORT. Het leek mij wel het ingangs examen voor de hogere zeevaartschool
|
| Toegevoegd door Patrck op 23/11/2011 om 09:45
|
aan Joan Bamps:
een "geassisteerd schip" is een term die niet voorkomt in het APSB, men spreekt wel van "assisteren": het bijstaan door één of meer motorschepen van een alleen varend motorschip, een duwstel of een gekoppeld samenstel bij het zich voortbewegen en bij het sturen of bij één van deze handelingen
een " sleep " is echter wel defenieerd: een samenstel van één of meer motorschepen en één of meer op tros daaraan verbonden schepen, drijvende voorwerpen of drijvende inrichtingen, waarbij de motorschepen, sleepboten genoemd, dienen voor het voortbewegen dan wel voor het voortbewegen en het sturen van de andere schepen, drijvende voorwerpen of drijvende inrichtingen;
Dus andermaal een dubieus antwoord. Gezien het examenblad vermeldde " kies steeds het meest volledige antwoord " vermoed ik dat het antwoord hier C - een sleep is.
|
| Toegevoegd door johan op 22/11/2011 om 23:46
|
Hallo,
Kan mij iemand vertellen waarom de antwoorden op de vragen van de examen nog niet zijn vrij gegeven ? Dit is toch op Dinsdag, dwz 4 dagen na het examen
|
| Toegevoegd door Joan Bamps op 22/11/2011 om 22:59
|
Volgende stemt me ook nog ongerust : ivm vraag 16
assisteren: 1) in reglementen gebezigde term voor elke vorm slepen. 2) in het normale spraakgebruik spreekt men van assisteren wanneer het ene motorschip (vaak een sleepboot) een ander motorschip, waarvan de voortstuwing volledig werkt, helpt. Verwante termen: slepen, achterspan, voorspan.
|
| Toegevoegd door Joan Bamps op 22/11/2011 om 22:26
|
|
Als ik de binnenvaart politie reglementen raadpleeg is er inderdaad wel degelijk een verschil tussen horizontaal dubbele lichten als verticaal geplaatste lichten. Daar waar de lichten zowel horizontaal als verticaal mogen geplaatst worden staat dit ook aangegeven. In het andere geval staat er een rechthoek getekend rond de lichten en bij de 2 isofase witte lichten is dat een horizontale rechthoek en geen verticale. Ik ben dan eerder geneigd om te zeggen dat deze vraag ongeldig is. (en ik hoop erop want dan ben ik wél geslaagd)
|
| Toegevoegd door bercod op 22/11/2011 om 22:20
|
Een correcte oplossing voor vraag 6 zou zijn :
Niet beantwoord wegens onduidelijk of antwoord B zouden dan als correct aanzien moeten worden. Beide zijn correct.
Hoop dat dan iedereen daar blij mee is :) Antwoorden A en C zijn zowieso verkeerd
|
| Toegevoegd door SJ op 22/11/2011 om 21:25
|
|
.. dat het dan maar rap dinsdag is, dan weten we onze uitslag.
|
| Toegevoegd door Patrick op 22/11/2011 om 21:14
|
Wat vraag 6 betreft: Ik heb ze zelf onbeantwoord gelaten gezien ik het antwoord niet kende. Bij nazicht blijkt echter antwoord b het enige juiste te zijn en wel om volgende reden: Het APSB vermeldt onder punt:
E.12b) synchroon brandend(e) isofase licht(en): u kunt naderen
Weliswaar staan bij de weergave in het APSB de (2) lichten naast elkaar afgebeeld daar waar zij op het examenformulier onder elkaar stonden.
Echter dient er alleen gekeken te worden naar de bepaling van punt E.12b) waarbij men enkel stipuleert dat er één of meerdere lichten zijn die op isofase wijze werken. Er is niet gestipuleert hoe die lichten ten opzichte van elkaar dienen opgesteld te worden.
Dus enkel B is het juiste antwoord.
|
| Toegevoegd door steven op 22/11/2011 om 21:10
|
Aangezien er zoveel nieuwe vragen getsld werden op het laatste examen is er stof om over te discuteren. Hopelijk worden alle "onduidelijke vragen" uit het examen geschrapt en zal men hiermee rekening houden voor de komende examens. Voor mij waren vragen 6 en 9 fout of op zijn minst dubbelzinnig... De vragen én bijhorende antwoorden zullen volgende week dinsdag 29/11/2011 op de website van mobilit.fgov.be on line geplaatst worden. Dus nog even afwachten :-)
|
| Toegevoegd door bercod op 22/11/2011 om 20:51
|
Beste Geert,
De plaatsing van het teken dwz horizontaal of vertikaal heeft wel belang.
In het APSB punt D.3 b) zal de richting van het witte licht de richting aanduiden waar het veilig varen is. Stel nu dat dit teken vertikaal zou zijn geweest, en volgens jou stelling de positie geen zin heeft, gaan we dan duiken of vliegen ?
Tekens in het APSB D.3 a en E.12 a en E.12 b moeten volgens dit regelment horizontaal opgesteld worden. De vertikale opstellingen van deze teken zijn onbekend in dit regelment
|
| Toegevoegd door geert op 22/11/2011 om 20:25
|
|
vraag 6 is b
|
| Toegevoegd door Joan Bamps op 22/11/2011 om 20:15
|
|
Gvd, ik dacht dus geslaagd te zijn, maar door vraag 6 dus niet! ik hoop echt dat die vraag gewoon fout is en ze die buiten beschouwing laten. Dan heb ik nèt 61%
|
| Toegevoegd door bercod op 22/11/2011 om 19:29
|
Ivm de vraag 6 : dit teken bestaat idd niet. Regelmenten geven duidelijk aan dat ieder detail een betekenis heeft, denk maar aan de lichten of dagtekens.
Een correct antwoord zou hier zijn : niets ingevuld hebben wat het bestaat niet !
Echter zou een nette oplossing zou zijn deze vraag als nihil te beschouwen en het examen op 57 punten zetten.
In eerdere examens heb ik al gemerkt dat er soms vragen wegvallen.
|
| Toegevoegd door jan op 22/11/2011 om 19:25
|
persoonlijk vond ik alles nog goed te doen, ik heb zelf geen les gevolgd, maar de leerstof zelf doorgenomen. Als je alles begrijpt en een goed samenvatting maakt van de voorrangregels, dan kom je al ver. een samenvatting in de stijl van:" wat je zeker moet onthouden". Ik denk dat ik van deel 1, 18 vragen juist heb en van deel2 heb ik ze vermoedelijk allemaal juist. Die 2 witte lichten en die info op vhf14 hebben me punten gekost.
|
| Toegevoegd door Engels Magda op 22/11/2011 om 16:47
|
Heb meegedaan zaterdag aan het examen en inderdaad vond het ook moeilijk en soms dubbel zinnige vragenstelling... Inderdaad over die kardinale boeien geen enkele vraag??? Heb ik een vraag bij.... Heb ook een niet zo goed gevoel hierbij, jammer want er veel voor gestudeerd.
|
| Toegevoegd door SJ op 21/11/2011 om 19:49
|
|
Antwoorden voor BS komen overeen met wat ik invulde. Maar die vraag 6 blijft een vraagteken. Antwoord A zou niet kunnen, want dan moeten het gele knipperlichten onder elkaar zijn en voor antwoord C kan ik nergens een verwijzing vinden naar witte knipperlichten. Dus het kan niet anders dan B zijn, ook al staan ze onder elkaar in plaats van naast elkaar. Zoveel leerstof en dan stellen ze wat onduidelijke vragen... Het is zo al moeilijk genoeg om te leren, dan mogen ze toch ook wel duidelijke vragen stellen, vind ik
|
| Toegevoegd door Peter op 21/11/2011 om 19:43
|
Tja vraag 9. Wat is het verschil tussen info verkrijgen of een aanbeveling geven. Vraag 28 is A, denk ik
|
| Toegevoegd door steven op 21/11/2011 om 19:28
|
|
Volgens mij is vraag 6 fout voorgesteld, want die figuur bestaat niet volgens mij en bij vraag 9 is het antwoord B, maar het zou evengoed ook C kunnen zijn. De rest van de antwoorden bij het beperkt stuurbrevet lijken mij te kloppen. Grts
|
| Toegevoegd door K@rin op 21/11/2011 om 19:23
|
Blij te horen dat ik niet de enige was !!! Wij hebben al 2 dagen in de yachtclub gediscussieerd over de juiste antwoorden, maar we geraakten er niet uit ! Zelfs mensen met 20 jaar ervaring weten het niet ! Een schrale troost ... P.S. : Ik heb veel dezelfde antwoorden !
|
| Toegevoegd door bootje op 21/11/2011 om 19:09
|
wou toch ook nog deze site bedanken voor de vele hulp bij het studeren. ondanks de moeilijke vragen die werden gesteld, zijn toch een deel vragen kunnen opgelost worden met behulp van de kennis via deze site dank u daarvoor groeten
|
| Toegevoegd door bootje op 21/11/2011 om 19:06
|
heb ook meegedeaan op 19/11, en inderdaad heel moeilijk volgens mij zijn dit een deel van de antwoorden, laat gerust iets weten als het niet klopt volgens jullie (ik heb er meerdere niet ingevuld op het examen, maar in deze lijst wel bijgevuld) BEPERKT 1 B; 2 C; 3 A; 4 A;5 C; 6 ?; 7 c ; 8 B; 9 ?; 10 C; 11 c; 12 b; 13 c; 14 b;15 b;16 c; 17 b; 18 a; 19 a; 20 b ALGEMEEN 21a; 22 b; 23 b; 24 b;25 a; 26?;27 a; 28 ?;29b;30 a;31 a; 32 c;33 b; 34 c;35 b; 36 b;37 b;38 c;39 b; 40 A
|
| Toegevoegd door SJ op 21/11/2011 om 19:00
|
|
@steven: vraag zes is idd ofwel één wit knipperlicht ofwel twee naast elkaar. Maar aangezien antw. A op gele knipperlichten slaat, zal het dat al niet zijn. En voor antwoord C heb ik nergens, maar dan ook nergens, dit soort lichten gevonden. Dus antw B lijkt me het logische, ook al staan ze onder elkaar op het examen... Enfin, we zullen moeten wachten...
|
| Toegevoegd door steven op 21/11/2011 om 18:24
|
kan er eens iemand de antwoorden posten aub, zo kunnen we een vergelijk maken; Groeten
|
| Toegevoegd door Peter op 21/11/2011 om 18:21
|
@sj. Zelf berekend maar ben quasi zeker. Dit examen was volgens mij vooral bedoeld om niet teveel mensen te laten slagen. Flikkerende lichtjes s nachts zijn blijkbaar belangrijker dan kardinale markeringen. Maar ja we gaan dan met z n allen vooral s nachts varen zeker.
|
| Toegevoegd door SJ op 21/11/2011 om 16:57
|
|
Ook ik vond het examen bijzonder moeilijk! Maar ik lees in onderstaande reactie dat jij je score al kent. Heb je dit ergens op een site gevonden of zelf berekend? Ik vermoed wel dat ik geslaagd ben, maar het zal met niet veel overschot zijn...
|
| Toegevoegd door Peter Smet op 21/11/2011 om 15:53
|
Ook meegedaan en ik moet zeggen heb daar veel voor gedaan. Het was moeilijk en de antwoorden waren mijns inziens soms dubbelzinnig. Ik denk niet dat het slagingspercentage zeer hoog gaat zijn. dus kunnen ze dit beter verlagen naar bv. 50 % ipv de gebruikelijke 60. Ikzelf heb waarschijnlijk 33/60 voor het beperkt en 51/60 voor het algemeen. Op één antwoord na ben ik dus niet geslaagd. Gewoon omdat ik een kleine black out had bij beperkt en echt domme antwoorden heb gegeven. als ik ze beide opnieuw moet doen overweeg ik om het in Nederland af te leggen. Universitaire studies gedaan maar te dom om een boot te besturen ?
|
| Toegevoegd door Steven op 21/11/2011 om 11:04
|
|
inderdaad, een zeer moeilijk examen...met (ik vermoed het toch) een foute vraag; nl vraag 6 : volgens mij klopt de afbeelding niet. Ofwel is het 1 x ofwel is het 2 x naast mekaar. Op het examen staat het 2 x onder mekaar afgebeeld... We zullen moeten afwachten zeker?
|
| Toegevoegd door Matthijs Hans op 21/11/2011 om 09:22
|
inderdaad....het ex. op 19/11 ....het was juist of ik een ander boek ,(verkeerd boek ) had gestudeerd,ik heb namelijk 43 het ex. simulatie gedaan en dan krijg ik dat op mijn bord ik bedoel die ex. vragen ...niks aan te doen in het slechtste geval ....herkansen op goed geluk.. mvgr Hans
|
| Toegevoegd door K@rin op 19/11/2011 om 20:18
|
|
Heeeeeel hard geoefend, maar vrees het ergste !!! Ik vond het examen NIET TE DOEN !!
|
| Toegevoegd door Dirk Baudoncq op 27/08/2011 om 19:43
|
Aangezien ik in Frankrijk woon, kan ik geen lessen volgen. Ik ben dus 100% aangewezen op zelfstudie. Wat is het beste lesboek dat up to date is ? Wat heb ik nog meer nodig ? Met dank voor een antwoord.
|
| Toegevoegd door katrien en jos op 24/08/2011 om 11:06
|
21 augustus een geweldige ervaring de jetski initiatie op zee. We mochten proeven van zowel rustige als iets wildere zee. Het was grandioos en REUZE leuk. En de cursus werd op een heel leerrijke en boeiende manier gebracht. We hebben de MICROBE te pakken. Het smaakt naar MEER. Bedankt Squadra Marine, bedankt Tom en Vera Tot binnenkort voor de theorie Jullie bezorgden ons een onvergetelijke dag. Katrien en Jos , Londerzeel
|
| Toegevoegd door Karine Poels op 20/07/2011 om 18:05
|
|
Voor ik het vergeet... Uiteraard sta ik ook ingeschreven voor praktijkervaring in september en voor stoomcursus in oktober (dit om echt alle registers open te trekken (online, boeken, cursus, contact met medeleerlingen en dit zowel theoretisch als praktijkgericht) Nog tips? xxx
|
| Toegevoegd door Karine Poels op 20/07/2011 om 18:01
|
|
Ik ben 6 dagen geleden begonnen met ENKEL de examen simulator. In het begin uiteraard fouten gemaakt, maar na een aantal simulaties zelfs quasi altijd voor beide delen geslaagd. Ik wacht nu vol ongeduld mijn monsterpack boeken af en blijf oefenen. Mijn examen zal in November zijn. Je kan niet tijdig genoeg beginnen en geregeld herhalen en herhalen EN.... Never forget.... Geregeld eens in praktijk meevaren en je ogen uit je doppen kijken naar alles wat al herkenbaar is rondom. Praat met mensen die al een stuurbrevet bezitten, vraag naar de belangrijkste punten om op te letten en link praktijk aan theorie. Ik hoop dat deze methode mij zal doen slagen in November dit jaar! Afwachten xxx
|
| Toegevoegd door De Boeck Werner op 01/06/2011 om 11:34
|
Beste Tom,
Examen 21 mei achter de rug,was er niet gerust in en met reden 40 op60 en 18 op 30 dus -4 en -3 nipt, voorbereiding en lessen waren goed, maar het is nodig de vraagstellingen grondig te analyseren want ze zijn,vermoed ik nogal dubbelzinig dus vatbaar voor verschillende antwoorden mogelijk(stroom?wind?afstanden?) Van alle examen was dit voor mij het moeilijkste en het minst praktijkgerichte.Succes aan de medeleerlingen.
groeten,
Werner
|
| Toegevoegd door Piet Van Bockstaele op 01/06/2011 om 08:57
|
|
De site en de simulaties waren zeker een goede hulp. Toch is het ook heel belangrijk de theorie in de praktijk te oefenen om een beter inzicht te krijgen. Veel succes
|
| Toegevoegd door manuella op 24/05/2011 om 16:55
|
Ook ik heb mij vorig weekend gewaagt aan het examen stuurbrevet. Zoals je zegt Tom zijn de examens vandaag de dag anders dan de examens die in jullie examensimulator zitten. Ik vond het echt een moeilijk examen. Ik hoop dat ik geslaagd zal zijn maar het zal zeker niet cum laude zijn.
Als het een troost is voor mensen onder jullie die nog moeten starten, voor 14 mei 2011 had ik niks kennis van varen en alles wat erbij komt kijken. Ik heb een dagje stoomcursus gevolgd en nadien veeeeeeeel examensimulaties gedaan. Dit was een grote hulp. Zonder dit had ik het zeker niet gehaald. Ik wacht af op mijn resultaten maar alvast hartelijk dank voor je hulp.
|
| Toegevoegd door Gansbeke op 23/05/2011 om 22:08
|
|
Zijn de resultaten van het examen van 21 mei die op jullie site staan correct? Volgens wat ik zelf in mijn boek opgezocht had, had ik toch wel een aantal vragen niet juist zodat ik het toch niet of heel nipt zou gehaald hebben. Met jullie antwoorden haal ik het BS ruimschoots en kan is het AS ophalen....maar ik zal volgende week dinsdag moeten afwachten zeker???
|
| Toegevoegd door Koeken Eric op 21/05/2011 om 19:33
|
Oh ja toch nog iets vergeten
Aantal blokuren, buiten de uren in de cursus, was toch wel tussen de 40 en 50 uren Aantal afgelegde examens een 30 tal waarvan geen enkel gebuisd
Je ziet het echte exmane is toch andere koek
|
| Toegevoegd door Koeken Eric op 21/05/2011 om 19:28
|
Vandaag met mijn dochter meegedaan in Hasselt met het examen BS+AS
Dit na stoomcursus bij ALTAIR
Resultaat dochter = BS onvoldoende / AS geslaagd dus alles opnieuw Ikzelf = BS 43/60, AS gebuisd
Mijn mening is dat de lessen totaal niet aangepast zijn aan de strikvraagmethode van het examen (dus zonde van het geld) en het examen zelf toch best wel moeilijk is
Maar ja het is wat het is en blijkbaar zijn WIJ dus alleszins veel te dom om aan het stuur van een boot te staan.
Jammer
----------- Antwoord van de webmaster: ----------- Beste Eric,
We mogen natuurlijk niet veralgemenen, de lessen bij één bepaalde vaarschool weerspiegelen zich natuurlijk niet bij de andere vaarscholen. Maar er is inderdaad wel een "inhaalbeweging" aan de gang, dan wel vanuit de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Verkeer.
Het stereotiepe beeld van het examen Stuurbrevet als een "eenvoudig en gemakkelijk examen" is bij deze definitief doorprikt en dat kan de kandidaten enkel maar aansporen om te investeren in een goede opleiding. Daarmee bedoel ik niet enkel het volgen van een cursus, maar ook de besteedde tijd voor het studeren.
Wist je dat er kandidaten zijn die pas 4 dagen voor het examen beseffen dat ze toch beter een cursusboek kopen!
Maar ik denk dat de geinvesteerde moeite, centen en tijd bij jou dan wel in een goede proportie zaten.
Het examen, en vooral de manier van vragen stellen, is geëvolueerd. En dat zal in de toekomst (onder meer met de komst van het ICC) waarschijnlijk in dezelfde richting verder gaan.
Laat het echter niet aan je hart komen, in november is er terug een examen, en zijn er terug nieuwe vragen. Indien ik je met enige vragen kan helpen, mag je altijd iets laten weten via het "contactformulier". Eventueel wil ik samen met jou en je dochter eens samen de vragen overlopen en kijken waar het fout gegaan is.
Met vriendelijke groeten, Tom Callebaut Stuurbrevet.be/Marifoonbrevet.be
|
| Toegevoegd door patrick vanparys op 06/05/2011 om 11:34
|
aant studeren voor 21 mei, leuke, educatieve site en handig hulpmiddel. Maar heb gescrold en merk dat dit gastenboek een beetje subjectief beeld schept. Het lijkt of iederéén geslaagd is... Ook het verhaal van niet-geslaagden kan bijdragen tot het eventueel aanpassen van je leermethode (bvb cursusboek raadplegen, snelcursus volgen...) MVG. P. Vanparys, wtk bij Unie van Redding en Sleepdiensten.
|
| Toegevoegd door Dick Matthys op 05/05/2011 om 11:29
|
Ondertussen heb ik het examen afgelegd met succes (19/20).
Dit heb ik zeker voor een groot deel aan jullie te danken.
Alvast nog veel succes gewenst,
|
| Toegevoegd door Marc op 04/05/2011 om 14:21
|
Hartelijk dank voor de examensimulaties. Jullie website is erg nuttig voor het behalen van een stuurbrevet, een ECHTE AANRADER.
Nog veel succes !
|
| Toegevoegd door Vandriessche Kristof op 29/04/2011 om 01:56
|
|
Hey, net op deze site terecht gekomen en ik denk dat ik nog vaak ga terugkomen bij mijn voorbereiding op het examen van de 21ste mei ! Watersportgroeten van Kristof.
|
| Toegevoegd door Jurgen van Assche op 21/03/2011 om 09:38
|
Beste Tom,
Langs deze weg wil ik jullie bedanken voor de inzet en de service. Het examen is goed verlopen dankzij jullie boekje en de examensimulator. Een echte aanrader voor iedereen. Tot binnenkort op het water. mvg Jurgen
|
| Toegevoegd door @fundum op 04/12/2010 om 12:38
|
Tom, hello, Mag ik je hierbij bedanken voor de professionele aanpak van de site "www.stuurbrevet.be" en de manier van aanbrengen van de materie. Ik heb er héél wat aan gehad. Ik kan iedereen aanraden om het zelfde te doen. Vermoedelijk ben ik niet de enige die denkt dat na een aantal jaren op zee alles onder kontrole is. Niets is minder waar. Een heilige overtuiging van je kennis, waarvan achteraf blijkt dat het wel in de goede richting was, maar toch geen 100%. Daar moet je voor je zelf iets aan doen. Wel Tom, dankzij je inspanningen, je inzet en je website "STUURBREVET.BE" heb ik terug dat 100% gevoel. En het heeft mij terug in gang getrokken om verder mijn kennis op te bouwen. Napraten met andere kandidaten na het examen, heeft mij geleerd dat de kans op slagen heel hoog was. Ik heb nog geen bericht gekregen. Maar ik kan je wel melden dat ik ondertussen met héél goed gevolg, dankzij "WWW.STUURBREVET.BE", naar het examen VBA in Nederland ben geweest.
THANKS !!
|
| Toegevoegd door Dirk Bernagie op 29/11/2010 om 20:09
|
Hallo, Heel erg bedankt voor de prima ondersteuning via het boek en de examensimulatie !! Dit is toch wel zeker nodig om met zelfstudie te kunnen slagen. De stof mag toch niet onderschat worden gezien de vele gelijkenissen voor een leek :-) Dank zij jullie behaald ik bij het laatste examen 42/60 voor het beperkt (das gene vette eigenlijk, maar heb te weinig geblokt) en 27/27 voor het algemeen stuurbrevet. Nogmaals dank en veel succes gewenst voor de volgende "studenten". Vriendelijke groeten, Dirk
|
| Toegevoegd door labaere Xavier op 07/08/2010 om 23:17
|
hey, eerst wil ik deze super-site bedanken ! het is super om de vooruitgang gewaar te worden , door het studeren & de examensimulatie te gebruiken. MAAR ! ik zit met een grote vraag : een examen vrrag- een schip dat gesleept wordt, moet 's nachts voeren ........ -een rondomschijnend wit licht -een rondomschijnend wit licht + heklicht -zijlichten & heklicht
volgens mijn studie & boek, volg ik de tweede oplossing. maar volgens het examen de derde oplossing wat is nu het juiste & waarom ?
|
| Toegevoegd door eric op 22/04/2010 om 19:22
|
Hallo allemal , Deze site is een goede hulp voor het maken van het examen nadat de cursus geleerd is.
Examen vragen goed lezen , dan lukt het zeker wel.
Heb 20/20 behaald
|
| Toegevoegd door Véra Garain op 15/03/2010 om 22:11
|
Dag Tom, Bij deze wil ik jou, en de mensen van de vaarschool, heel erg bedanken voor het zo doelgericht inrichten en geven van de cursus voor het behalen van het stuurbrevet. Al had ik al maanden op voorhand het handboek ter handen genomen, het is toch pas na het volgen van de cursus dat alles duidelijk is geworden. Ook je tips van wat belangrijk is en eventueel minder voor het examen, zijn goud waard. Je bent een uitstekende, sympathieke en vakkundige leraar!
|
| Toegevoegd door Steven Reynders op 10/01/2010 om 12:09
|
Dank je wel Tom en de mensen van stuurbrevet.be. Dankzij jullie site en cursusboek was het echt makkelijk te slagen in het stuurbrevetexamen en het marifoonexamen. Als jullie dit nu ook nog eens konden doen voor de andere onderdelen van het examen jachtman zou het pas echt geweldig zijn ;)
|
| Toegevoegd door Julien op 22/12/2009 om 15:16
|
Mooi mooi mooi Grootendeels dankzij deze site slaagde ik! Boekje kopen is niet nodig! doe gewoon de vragen hier!
ANTWOORD VAN DE WEBMASTER:
Dag Julien,
Bedankt voor je bijdrage aan het gastenboek. Maar je schrijft echter ook dat "het boekje" niet nodig is, hiermee ben ik eerder niet akkoord. Als je aan het varen bent, dan kom je heel wat situaties tegen die je zonder "het boekje" zeker niet zal aankunnen, laat staan dat je er al van gehoord zou hebben.
Bovendien is het niet echt bevorderlijk voor het voortbestaan van de website, die ook jou gratis liet oefenen. Een andere optie is de mensen te laten betalen voor de simulaties, maar deze optie wil ik voorlopig nog even achterwege houden.
De website draait ondermeer door het verkopen van "de boekjes". Als je dus de mensen gaat aanraden om geen "boekje" te kopen, zal de website uiteindelijk ook verdwijnen. Maar tegen dan heb jij natuurlijk wel al je stuurbrevet.
Met beleefde groeten, Tom Callebaut Stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door de vogel cornelis op 04/12/2009 om 13:48
|
Op 21 november examen gedaan en geslaagd met goede punten en dit mede dankzij uw oefensite en de examensimulatie. groet cor
|
| Toegevoegd door van puyvelde maurice op 23/11/2009 om 20:22
|
Ik heb duidelijk maar één woord als dank voor de manier waarop ik heb kunnen studeren via Uw web-site, daar ik zeer frequent in het buitenland vertoef, deze cursus te volgen op mijn lap top s'avonds op mijn hotel kamer. Ik heb net mijn examen vragen gekontroleerd op Uw web-site, en heb maar op één vraag fout geantwoord. Nogmaals dank voor de manier waarop U het mogelijk maakt via Uw web-site me de kans te geven mijn examen met voldoening te beeindigen
mvg van puyvelde m
|
| Toegevoegd door Bob Verhelst op 23/11/2009 om 17:41
|
Beste, Ik heb net de vragen en antwoorden gelezen van het examen beperkt en algemeen stuurbrevet dd.21.11.09 Ik vermoed dat ik de 30 vragen allemaal juist heb en dit is grotendeels te danken aan uw site met name de examen simmulatie. Ook door toedoen van het intens volgen van de cursus ben ik tot dit resultaat gekomen. Mijn oprechte dank hiervoor en U mag van mij zeker een donatie verwachten ,want U verdient dit. Beleefde groeten Bob
|
| Toegevoegd door MATHIEU VERWILGHEN op 08/11/2009 om 16:37
|
ik volg op dit ogenblik een vaaropleiding theorie,en pas vandaag heb ik je web side ontdekt,ik wil je bij deze hartelijk danken,want ik ben overtuigt dat dit het ideale systeem is,om met wat meer zelfvertrouwen het examen tegemoet te gaan hartelijk dank,kijk er naar uit je organisatie beter te leren kennen Mathieu Verwilghen
|
| Toegevoegd door Sven Degrande op 14/03/2009 om 11:17
|
|
Prachtige site, bedankt voor dit initiatief !
|
| Toegevoegd door dirk en ingrid op 06/12/2008 om 20:08
|
hoi tom bedankt voor die goede website we zijn alle bij geslaagd 86/90 en 83/90 bedankt ga zeker er nog gebruik van maken voor marifoon groetjes dirk en ingrid
|
| Toegevoegd door Tom op 27/11/2008 om 14:02
|
|
Schitterende website!!! Ideaal om je perfect voor te bereiden op het examen!!!!
|
| Toegevoegd door JD op 24/11/2008 om 20:47
|
|
Dankzij de examensimulator van stuurbrevet.be was het examen algemeen stuurbrevet een succes!! Site is zeker aan te raden.
|
| Toegevoegd door Alan op 12/06/2008 om 14:57
|
|
Ik ben geslaagd met een totaal van 86 op 90. Ik heb mij voorbereid op het examen met het cursusboek en uw fantastische simulator. Ik wil deze site zeker aanraden om het examen voor te bereiden.
|
| Toegevoegd door harold kindt op 04/06/2008 om 21:44
|
|
ik ben met glans geslaagd voor het algemeen stuurbrevet... bedankt Tom. We zien elkaar binnekort voor het praktisch gedeelte.
|
| Toegevoegd door Veronique en Mike op 31/05/2008 om 12:49
|
Joepie !!!! Wij zijn allebei geslaagd dankzij deze simulatie en de cursusboek ter ondersteuning! Het is dus echt mogelijk zonder lessen. Ik behaalde 60/60 en 26/30 (die domme zwarte bollen had ik 3 gezegd en 't was 2, had ik moeten weten). Mijn man had schrik dat hij er niet door zou zijn maar hij haalde 50/60 en 21/30 ! Er zijn al 3 of 4 personen uit familie of vriendenkring die misschien ook willen proberen dus ik ga alvast de simulatie regelmatig herhalen om niks te vergeten, dan kan ik zo deze mensen goed helpen voorbereiden. Bedankt !
|
| Toegevoegd door Smits op 30/05/2008 om 11:35
|
Beste Callebaut Tom
Na een aantal keer het boekje leidraad voor het stuurbrevet 3de druk gelezen te hebben, heb ik me ingeschreven voor het examen van 17 mei 2008. Het examen is 100% meegevallen, rustig naar ginder gereden examen afleggen en dan beginnen nadenken"heb ik dat wel juist en dat". Maar vandaag om 10.30h heeft de postbode mij het verlossende antwoord gebracht. En ja hoor GESLAAGD 44/60 en 27/30. Het kon beter maar ik ben geslaagd, dat telt. Mede dankzij uw goede site en examensimulatie. Want toen ik het examen kreeg kwamen mij veel vragen bekent voor die ik eerder op site had gekregen.
Tom bedankt voor de goede examensimulatie en veel succes verder.
|
| Toegevoegd door idriss op 29/05/2008 om 20:10
|
Beste Tom...het is me wel een duur examen geworden hé ! Ben blijkbaar geflits geweest op weg naar het examen. 120 eur aub. Amai ! Een tip voor het volgende examen: waarschuw de deelnemers om rustig de tijd te nemen om naar het examen te gaan ...anders...FLITS !
|
| Toegevoegd door Jelle Vliegen op 26/05/2008 om 18:15
|
Dag tom,
Wat een fantische site met zoveel mogelijkheden! Het is door het vele oefenen op de examensimulator da ik met mijn twee vingers in de neus naar het examen getrokken ben en daar op 5 minuutjes buiten was en slechts 86 op 90 haalde, gewoon prachtig! Hopelijk mogen er nog vele mensen volgen die de zelfde belevenis als mij zullen mee maken en de site ontdekken en zo op een gemakkelijk en leerzame mannier hun stuurbrevet kunnen behalen! En nu op naar het marifoonbrevet waarvoor dezelfde diensten aangeboden worden op marifoonbrevet.be! Sportieve groetjes jelle
|
| Toegevoegd door Alex Buelens op 26/05/2008 om 16:28
|
Het examen verliep zeer vlot, het was goed georganiseerd, nu maar hopen dat de resultaten positief zijn.
Mvg.
|
| Toegevoegd door Bart Van den bossche op 24/05/2008 om 13:16
|
Dag Tom,
Bedankt voor de goede service en alle diensten die je via je website aanbiedt. Vooral het feit dat ik mij last-minute heb kunnen inschrijven appreciëerde ik enorm...
De uitslag van het examen is er nog niet, maar ik weet nu al dat ik deze zomer kan gaan varen, grotendeels dankzij deze goede en informatieve website. (en ook een beetje studeren uit het boek natuurlijk)
De vragen van de simulator zijn echt zoals de vragen op het examen. Hier oefenen is gegarandeerd slagen voor het examen !
En nu... op naar het marifoon examen.
Met vriendelijke groeten, Bart VDB
|
| Toegevoegd door Jan Veestraeten op 21/05/2008 om 10:37
|
Beste Tom,
eerst en vooral wil ik je bedanken voor de moeite die je op het laatste moment nog hebt gedaan voor mij en mijn broer in te schrijven voor het examen. Helaas heeft mijn broer door organisatorische problemen bij hem in de zaak zich zaterdag voormiddag niet kunnen vrijmaken om het examen af te leggen.
Ikzelf ben wel het examen gaan afleggen. Dadelijk na het examen had ik al een goed gevoel over mijn resultaat. Gisteren zijn de vragen en antwoorden op de site www. vvw.be verschenen en heb ik het examen opnieuw afgelegt. Bleek dat ik een vrij goed resultaat haal.
Ik wil langs deze weg ook even melden dat je site en dan vooral de examensimulatie een prima hulpmiddel is om je voor te bereiden op het examen. Je krijgt een duidelijk beeld over de vraagstelling van het examen en de moeilijkheidsgraad. En deze bleek al bij al nog goed mee te vallen.
Ik ga de site zeker aanraden aan andere mensen die hun stuurbrevet willen halen en zou zeggen doe zo verder.
mvg
Jan
|
| Toegevoegd door idriss op 20/05/2008 om 21:21
|
Beste Tom....al was de snelcursus van 2 dagen snel verlopen, toch heb ik veel opgestoken uit deze lessen...Al heb ik net niet de champagne gewonnen toch graag een bedankje voor jou en je collega voor de fantastische lessen. De examensimulator heeft veel bijgedragen tot het zeer goede verloop van het examen !!!
|
| Toegevoegd door diane op 19/05/2008 om 20:54
|
|
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten . Maar de echo ervan duurt eindeloos ..... Duizend x bedankt Tom you are the best! Diane :-)
|
| Toegevoegd door Benoît Huyghe op 19/05/2008 om 17:06
|
Prachtig initiatief deze site. Dankzij de examensimulator heb je een goed idee van de moeilijkheidsgraad van de vragen.
Examen alleszins vlot verlopen, normaal gezien moet ik wel geslaagd zijn.
|
| Toegevoegd door Jaco van Rijswijk op 19/05/2008 om 12:49
|
Tom, Hopelijk op goed resultaat , wil ik je bij deze alvast bedanken voor het bijdragen van je fantastiche examensimulator ! Dit heeft me echt geholpen ! Wanneer mogen we resultaat verwachten ?
Jaco
|
| Toegevoegd door alain vandenberghe op 19/05/2008 om 10:13
|
Hele mooie site! En inderdaad een bijzonder handige simulator. Heeft me heel erg geholpen. Mijn waardering!
|
| Toegevoegd door van grootel Reginald op 18/05/2008 om 18:00
|
Ik en mijn buur hebben gisteren examen gedaan voor het algemeen stuurbrevet. Dankzij deze site met examen simulatie hebben wij samen het examen denkelijk tot een goed resultaat kunnen brengen, hopen wij toch. Bij deze dank ik alle medewerkers aan deze site stuurbrevet.be om deze site actueel te houden zodat er nog heel veel potentiele pleziervaarders, zoals wij, een goede voorbereiding kunnen hebben voor het examen. Nog heel veel dank en de beste groeten
Van Grootel
|
| Toegevoegd door Veronique en Mike op 16/05/2008 om 21:52
|
|
Goe duimen voor ons en we zullen ons uiterste best doen. Dankzij deze site hebben we er een goed gevoel bij, bedankt.
|
| Toegevoegd door Kuyl Jan op 23/04/2008 om 09:56
|
Beste,
Deze zomer trekken we naar Kroatië met een gewoon algemeen Belgisch vaarbewijs, is het voldoende enkel dit mee te nemen of weet iemand hier wat meer over?
Alvast bedankt,
jan
|
| Toegevoegd door VAN DAM op 27/03/2008 om 15:50
|
|
BEN 52 JAAR DUS EERLIJK NEE MAAR DANK ZIJ JULI BEN IK GESLAAG DANK U
|
| Toegevoegd door Glenn op 20/03/2008 om 12:08
|
Geslaagd!!!
Dit heb ik mede te danken aan jullie website.
Bedankt daarvoor!
|
| Toegevoegd door Samuel Peeters op 19/03/2008 om 17:12
|
|
Ik kan deze website aan iedereen aanbevelen net zoals ik deze mensen wil bedanken voor hun inzet aan 200% !
|
| Toegevoegd door waterbley terence op 18/03/2008 om 22:53
|
|
dankzij uw site heb ik een foutloos examen kunnen afleggen. Enorm bedankt zonder die simulaties had ik het er nooit zo goed vanaf gebracht nogmaals badankt
|
| Toegevoegd door De Geest Veronique op 09/03/2008 om 15:17
|
|
Fantastisch die simulator! Enkele weken geleden was het allemaal Chinees voor mij en nu lukt het me keer op keer om met glans te slagen voor BS en AS. Ik ga nog veel oefenen. Binnenkort ga ik waarschijnlijk toch nog een cursus theorie volgen samen met mijn nicht. Kan nooit kwaad. Heb nu wel al veel vertrouwen. Bedankt.
|
| Toegevoegd door Samuel Peeters op 10/02/2008 om 13:21
|
|
Ahhh: "Wanneer er iets ontbreekt in je dossier", dat zie ik graag komen ;-)
|
| Toegevoegd door Mario op 28/11/2007 om 15:48
|
Jullie site heeft me goed geholpen voor men exaam. Maar 2 foutjes.
Hoe zit het nu met vraag 6,wat was het juiste antwoord?
|
| Toegevoegd door anne claire cockaerts op 28/11/2007 om 08:55
|
dag tom
een leuke verrrassing vanmorgen in mn mailbox. ik ben geslaagd. heb het dus beter gedaan dan dat ik dacht, nu verder voor yachtman
groeten
anne claire
|
| Toegevoegd door Jens op 25/11/2007 om 14:39
|
Dag Tom weet je al nieuws of iedereen erdoor is? groetjes jens
|
| Toegevoegd door Benoit op 23/11/2007 om 11:20
|
Vraag 6 afgelopen examen: Beste Tom, zoals je zelf aangeeft is er inderdaad geen correct antwoord mogelijk tenzij antwoord B, met inachtname dat het toplicht "defect" is. Iets wat in de praktijk kan voorkomen, toch?
P.S.: Ook mijn dank voor de simulator. Is een prima tool!
m.v.g.
|
| Toegevoegd door Anke op 20/11/2007 om 20:13
|
Hoi Tom,
Ik heb de uitslag van het examen bekeken en jaja, ik ben geslaagd voor het algemene examen!!!!! Ik ben echt heel erg blij! Ik wil je nog heel erg bedanken voor deze site, de examensimulatie heeft mij heel erg geholpen!!! Bedankt!! Vriendelijke groetjes, Anke
|
| Toegevoegd door nadine heeren op 20/11/2007 om 19:37
|
Hallo,
waar kan je precies de antwoorden vinden van het examen van 17/11 ?
Beste Nadine,
De antwoorden kan je vinden via "weblinks" en dan klikken op "meest recente examen" (bovenaan de lijst)
Met vriendelijke groeten, Tom Callebaut Stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door Dhaenens Peter op 19/11/2007 om 16:44
|
Hallo,
De vragen en antwoorden staan reeds online heb ik gezien. Toch volgens mij zit er een fout in, namelijk bij vraag 6 geven ze als juiste antwoord C maar volgens mij is het B.
Mvg Peter.
NOTA VAN DE WEBMASTER Beste Peter,
Ik heb een mail gestuurd naar de overheid, met de vraag om de opgave te schrappen. Een schip dat tegen hinderlijke waterbeweging wil worden beschermd moet wel degelijk een toplicht hebben. Bijgevolg is de vraag dus niet te beantwoorden.
Ik volg dit kort op bij de overheid en zal alle informatie hierover online zetten.
Met vriendelijke groeten, Tom Callebaut webmaster www.stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door Marote Johnny op 19/11/2007 om 10:01
|
Hey, heel erg bedankt voor de examensimulator. Ik raad iedereen aan om op deze goed te oefenen. Bijna alle vragen komen in het officiële examen voor. Wie lukt op dit maakt inderdaad een grote slaagkans.
Thanks.
|
| Toegevoegd door chrissy op 17/11/2007 om 18:42
|
Dag,Tom,
Ik denk dat het deze morgen redelijk goed is gegaan,maar dinsdag worden de vragen van het examen van 17/11/2007op een site gezet,welke site moeten we bekijken. Ik laat het u zeker weten als ik geslaagd ben.En dank voor de hulp op U site.
|
| Toegevoegd door Dieter op 17/11/2007 om 11:59
|
Hey Tom,
bedankt voor je site. Ik heb heel wat kunnen oefenen voor mijn examen deze morgen. Dankzij jouw site was ik bijna als eerste klaar en het examen was totaal niet moeilijk. In de komende weken verwacht ik mijn resultaat maar zal er zeker door zijn.
Heel hartelijk bedankt en doe zo verder.
|
| Toegevoegd door Anke op 16/11/2007 om 13:03
|
Hoi Tom,
Vol spanning ben ik aan het oefenen met de simulator voor het examen van morgen.... Hier gaat alles voorlopig heel erg vlot, hopen dat het me morgen ook zo goed lukt!
Groetjes, Anke
|
| Toegevoegd door Chrissy op 06/11/2007 om 01:26
|
Dag Tom, De snelcursus zijn heel goed verlopen te Izegem,ik hoop dat ik mag slagen op het examen op 17 Nov.Voor een vrouw zou het toch een mooie prestatie zijn.En nu duimen maar.Gr. chrissy
|
| Toegevoegd door ven antoine op 06/06/2007 om 09:37
|
heb reeds een stuurbrevet behaald in 2004,was veel vergeten dank zij u simulator kan ik terug oefenen het geen nodig is,na het behalen van brevet dien toch regelmatig de kennis geopdate te worden.bedankt om uw simulator te kunnen te gebruiken .
nu nog de praktijk in oefenen en dan maar varen. met dank aan alle die zich in zetten voor deze sport .
|
| Toegevoegd door Tim op 04/06/2007 om 18:58
|
hey Tom,
Het examen verliep echt vlotjes. Dankzij de examensimulator heb ik dit goed kunnen instuderen. Mercikes ;)
Groeten Tim
|
| Toegevoegd door Dominique op 14/05/2007 om 11:22
|
hej Tom, ik heb zaterdag examens gehad en ik heb ze met mijn vingers in de neus gehaald en ik was als eerste buiten m.a.w een makkie dus, en dit dank zij jou examensimulator , ik heb ze wel honderd keer gedaan en het bleef intressant gewoon top . ik zou zeggen doe zo verder man.. gtrz...~~~~~~~~
|
| Toegevoegd door Kris op 13/05/2007 om 12:50
|
Gisteren examen gedaan, op een kwartiertje waren de 30 vragen opgelost. Ik vond dat er vele vragen waren die ik ook regelmatig tegengekomen ben op de examensimulator.
Tom ik vind het initiatief van deze site fantastich, en ik ben er zeker van dat het examen niet zo vlot zou gegaan zijn zonder de tientallen examensimulaties die ik hier gedaan heb.
Ik zou zeggen, Tom doe zo verder, en een donatie krijg je van mij alvast, dit heb je zeker verdient.
mvg, Kris.
|
| Toegevoegd door Bart op 12/05/2007 om 20:12
|
|
Vandaag het examen gaan afleggen, het viel best mee maar de meeste gezichten leken mij toch wat gestresseerd! Nu hopen dat ik er door ben en dan kan ik eindelijk beginnen varen!
|
| Toegevoegd door Pierre YSERBYT op 10/03/2007 om 00:44
|
Tom,
Er staat een schoonheidsfoutje in de tekst van de informatie over het stuurbrevet. Het stuurbrevet is verplicht voor een pleziervaartuig VANAF 15 m en niet LANGER DAN 15 m.
Maritieme groeten.
Pierre
Hallo Pierre, bedankt om dit foutje te rapporteren, het werd dan ook meteen rechtgezet.
Met vriendelijke groeten, Tom Callebaut www.stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door Gregory Thibaut op 05/03/2007 om 23:47
|
|
Tom bedankt voor de heel interessante snelcursus in Izegem. Was vroeg opstaan ma was wel de moeite. Nu nog slagen voor het examen en we kunnen gaan varen :-)
|
| Toegevoegd door De Meyer David op 19/11/2006 om 12:49
|
|
hé iedereen,ja de site zit goed in mekaar.ff een vraagje ik heb zaterdag mijn examen meegedaan,maar waar op deze site sta die link voor die vragen te controleren?
|
| Toegevoegd door Andy Reyntjens op 13/06/2006 om 10:52
|
Ik heb een klein vraagje, de vragen + de antwoorden zijn die ook ergens te vinden op deze website? Zo dat ik die een beetje kan leren hé :)!
ANTWOORD VAN DE WEBMASTER Beste Andy,
Om te studeren kan je het boek "Leidraad voor het stuurbrevet" aanschaffen. Het doel van deze site is niet om je de theorie aan te leren, wel om je theoriekennis te testen...
Met vriendelijke groeten, Tom Callebaut www.stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door Patrick Boerjan op 09/06/2006 om 12:40
|
Vandaag uitslag binnen gekregen van het laatste examen geslaagd algemeen stuurbrevet Heb goed kunnen oefenen op jullie webstek
Bedankt
|
| Toegevoegd door Inge Van Assche op 24/05/2006 om 15:23
|
Bedankt om uw toelichting bij de vorige mail te sturen ! Ik begrijp dat deze 1ste vraag dus geen punten zal opleveren maar dat ze geëlimineerd wordt !
Bedankt, groeten Inge Van Assche
|
| Toegevoegd door Inge Van Assche op 23/05/2006 om 23:15
|
Ik heb vandaag een mailtje ontvangen van Dhr. Tom Callebaut die mij liet weten dat de eerste vraag van het stuurbrevetexamen van 20 mei 2006 niet zal meetellen voor het puntenrapport daar het om een informaticafout van de Federale Overheid voor Mobiliteit en Vervoer gaat !!! Positief bericht dus voor diegenen die de vraag beantwoordden !!! Bedankt voor het nemen van deze beslissing, nu alleen nog afwachten of we geslaagd zijn ...
NOTA VAN TOM CALLEBAUT Beste Inge, Voor alle duidelijkheid, deze site (inclusief inhoud), de gesimuleerde examens, noch ikzelf heb enig verband met de overheidsdiensten die het Examen organiseren. Het antwoord dat ik je gestuurd heb, heb ik teruggevonden op de website van de desbetreffende overheidsdiensten. Ik kan je bijgevolg dus ook niet garanderen dat je voor deze vraag zonder meer 3 punten zal krijgen. Beste groeten, Tom Callebaut webmaster www.stuurbrevet.be
|
| Toegevoegd door Inge Van Assche op 20/05/2006 om 20:34
|
|
Vandaag zaterdag 20 mei 2006 ging ik het examen voor het algemeen vaarbewijs/stuurbrevet afleggen in Elewijt-Zemst. Ik was stomverbaasd toen ik merkte dat bij de eerste vraag een megaflater stond; althans tussen de 3 mogelijke antwoorden. Het juiste antwoord kon je dus niet geven ! Het betrefte een fout i.v.m. bakboord en stuurboord... Iets dat iedereen die daar zat (184 deelnemers) nu wel wist !!! Ik hoop dat deze fout mij geen -1 oplevert maar dat ze tenminste iedereen deze vraag cadeau doen, +3 punten dus... Wordt vervolgd !!!
|
| Toegevoegd door Steegmans John op 04/04/2006 om 21:48
|
Hoi Tom Vandaag heb ik mijn uitslag gekregen via Waterski Vlaanderen en ben zeer goed geslaagd voor het examen "algemene stuurbrevet". Uw website, waarvoor alleen maar lof, heeft er zeker toe bijgedragen daar ik maar enkele dagen had om te studeren. Thanks John.
|
| Toegevoegd door Pascal Huyge op 30/03/2006 om 23:58
|
hai tom , leuke site is wel leerrijk, goed om ons kennis wat bij te schaven
keep on going
een voorspoedig vaarseizoen too all
|
| Toegevoegd door Dimi op 16/03/2006 om 21:15
|
Beste Tom,
Dankzij je website ben ik met glans geslaagd op het examen 11/3! Hartelijk bedankt!! Ik zie jullie allemaal op het water deze zomer ;-)
Groeten, Dimi
|
| Toegevoegd door Koen gheldof op 31/01/2006 om 18:57
|
Tomtje,
dit wou ik altijd al eens bereiken, namelijk het behalen van een vaar brevet. Met deze hulp moet dit lukken, je hoort er nog van... Ik behaal het nog eerder dan m'n schoonbroer, machtig!
uw ex-collega, KG
|
| Toegevoegd door Dimi op 25/01/2006 om 23:54
|
Gelukkig zijn er mensen die die vervelende examens toch aangenaam maken om te leren :) Examen 11/03... Alvast bedankt!
|
| Toegevoegd door Geert Van Acker op 26/11/2005 om 18:33
|
Bedankt voor dit prachtige initiatief... dankzij deze site heb ik uitgebreid kunnen oefenen voor het "echte" examen.
Er waren enkele nieuwe vragen op het examen, maar de meeste vragen was ik hier reeds tegengekomen in de oefeningen.
Tot binnenkort op het water ! Geert
|
| Toegevoegd door John Welckenhuysen op 19/07/2005 om 01:05
|
beste Tom, heb de resultaten van het examen stuurbrevet van 4 juni toegestuurd gekregen. ik heb 84/90 behaald... dank zij jou "test-site" zullen we wel met meer geslaagden zijn. hierbij dank ik je nogmaals voor dat sympatiek initiatief.
|
Indien U ons gastenboek wenst te tekenen, Klik hier...
|